Teatrul absurd al învățământului românesc Invatamantul.ro

Comentarii

Înapoi la articol | Postează un comentariu

NumePublic
E-mailPrivat
StatutPublic
Părerea despre articolPublic
ComentariuPublic
Completati textul din imagine
(verificare anti-spam)

Dorin Isoc - Cadru didactic în învățământul universitar - Sunt de acord @ 28/06/2014 11:51

Felicitari! De unde se vede ca o scoala proasta permite, fara voia ei, ca adevaratele valori ale tineretului sa nu fie alterate de impotenta cronica de care sufera.
Este o analiza impecabila, realizata cu o minte curata si nepoluate, nepolitizata si departe de activisti care vremelnic au facut jocul vremurilor in loc de profesia de profesor.
Aceasta analiza poate fi baza unui adevarat proiect de viitor asupra educatiei. Aceasta analiza lipseste de la baza strategiei fantezist - idealiste realizate de un grup de "inteligenti" care si-au imaginat cea ma mare minciuna imaginabila: ca un sistem se poate modifica pe sine fara sa se faca decat coafari si "schimbari de cadre". Felicitari inca odata si sunt cu totul disponibil sa colaborez cu un astfel de tanar caruia sa-i transmit rezultatele muncii mele, inclusiv in schimbarea adevarata a sistemului de invatamant superior.

Marcel Cremene, conf. - Cadru didactic în învățământul universitar - Sunt de acord @ 28/06/2014 09:57

Foarte bunã și sistematicã aceastã sintezã! Sunt observații corecte, de bun simț. Chiar nu am nici o obiecție. Felicitãri!
Și pe mine mã preocupã demult problema schimbãrii sistemului. Mã bucur de fiecare datã când astfel de idei apar. Sistemul actual e foarte gãunos. Inerția e mare. Majoritatea nu e dispusã la schimbare. Dar trebuie sã cãutãm în permanențã soluții și sã punem o presiune mai mare pe sistem!

alte idei pe aceeași temã am postat pe blogul meu: http://reteauadeidei.blogspot.ro/

Adrian - Masterand - Sunt de acord @ 25/04/2014 19:31

DE ACORD....trebuie sa incepem prin a-i elimina pe cei din minister si prin a pune in functii oameni care vor o schimbare pentru proprii lor copii si pentru un viitor mai bun al tarii...

Anita34 - Absolvent studii postuniversitare - Sunt de acord @ 31/03/2014 23:30

Da! Dragut de tot acest comentariu! Ma gandeam eu ca integralele si derivatele sunt absolut inutile dar nu stiam ca fac parte din materia predata la chimie. Iar optica, este absolut inutila, ca doar ochiul omenesc este un concept abstract, total strain omului, in general. Olimpicii sunt niste accidente care n-au nici o nevoie de profesori, ceea ce sunt intru totul de acord. Nu mai e nevoie sa se tot chinuie profesorii aia sa invete niste olimpici, care oricum pleaca in afara si ne lasa fara oameni destepti. Ramanem oricum cu Ponta si alti doctori de doi lei. Pe scurt. Eu una as desfiinta invatamantul acesta cu prea multe materii care trebuie invatate cu efort si as infiinta un soi de gradinita la care copiii, studentii si alte categorii de invatacei sa invete sa se joace. Ca doar calculatoare au toti, iar utilizarea lor nu cere multa stiinta. Asa ca analize "pertinente" ca aceasta ne va ajuta sa ajungem mai repede, din urma, triburile africane. Ca oricum, cam atata judecam.

iulia diana - Elev - Sunt de acord @ 15/02/2014 14:36

Nu am cuvinte pompoase sa arat faptul ca sunt total de acord..dar si eu vreau sa schimb ceva, insa dupa cum ai spus.. sunt doar un elev.:|

Mirela Cosma - Student - Mă abțin @ 03/12/2013 17:52

Buna! As vrea sa obtin permisiunea de a folosi secvente din acest articol, pentru o lucrare de participare la Simpozionul studentesc "Scoala de azi, de ieri si...de maine", organizat de Revista Principii din cadrul Universitatii din Oradea.

Astept confirmarea.

Va multumesc!

Mihaela Ungureanu - Absolvent studii postuniversitare - Sunt de acord @ 04/10/2013 13:55

Iata, dupa atata timp de la publicarea articlolului zic "sunt de acord" cu cele semnalate. Oare nu se misca nimic in sistemul romanesc de invatamant? Recent am depus si eu un memoriu in acest sens Conducerii unui liceu "de prestigiu" din Brasov, atragand atentia asupra discrepantei dintre ceea ce "se predica" in scoala si ceea ce face sau se vede in practica. Mi s-a raspuns ca nu pot sesiza eu, din exterior, aspectele imbunatatite si benefice...dar eu observ cum se incearca a fi modelati copii nostri si ma sperii: paraciosi, mincinosi, vanatori de note fara fundament...

Jalobeanu Mihai - Cadru didactic în învățământul universitar - Sunt de acord @ 09/09/2013 11:50

Nu numai cã sunt de acord cu cele afermate, dar apreciez analiza sistemului, exemplele concrete și finețea studiului realizat. Din pãcate în cei 4-5 ani dela realizarea lui degradarea generalã a sistemului pare a se fi accelerat, fraudele "academice" dominã, iar studenții, cu prea rare excepții, nici nu mai concep cã ar putea realiza un proiect fãrã "copy-paste". Ca rezultat al așa zisului procedeu de instruire prin proiecte. Universitãțile au ajuns sã achiziționeze programe anti-plagiat, sau sã se aboneze la astfel de servicii, dar cum sã le și foloseascã? Producerea lucrãrilor de licențã și master pe bandã rulantã, oferite pentru 1-200 lei a ajuns afacere profitabilã ce oferã locuri de muncã absolvenților. Pentru cã piața cere, iar profesorii tolereazã. Etica? A ajuns o vorbã în vânt, tot mai rar folositã. Gândirea criticã? Trebuie în continuare eliminatã!

Bogdan Oprescu - Masterand - Sunt de acord @ 03/11/2012 01:06

Felicitari pentru articol.
Foarte multe probleme sunt bine identificate. Am iesit din preuniversitar in 2007 si, intamplator(????), am facut aceleasi constatari.
Am multe comentarii de facut, dar vazand ca articolul e din 2008, presupun ca threadul de discutie e mort. Ar fi interesant sa il repostezi, eventual revizuit. Daca mai esti interesat de discutii pe tema lui, mail me. Cu bine.

Duddu - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 17/06/2012 19:57

Salut.
Nu stiu daca mai esti interesat de subiect, observ ca in ultima vreme n-ai mai oferit feed-back comentatorilor tai. In orice caz, sperand ca, totusi cineva (poate chiar tu) va fi interesat si va dori sa reia discutia si sa ajungem impreuna la o solutie palpabila, sau ca ii vor fi cuiva de folos randurile de mai jos, am sa-ti spun ca:
Sunt dublu absolvent (de psihopedagogie sociala la Cluj si de psihologie la Sibiu), iar acum lucrez intr-un mediu unde am mereu contact cu oamenii, in special elevi si studenti. Covarsitoarea majoritate a prietenilor si cunostintelor mele sunt, de asemenea, fie elevi si studenti, fie profesori (mai tineri sau mai in varsta). Ba chiar am si lucrat in cadrul a 2 universitati, la Sibiu si la Bucuresti. Din asta se poate deduce ca sunt la curent cu starea deplorabila a invatamantului, desi nu mai am televizor (adica am, dar nu-l folosesc) de foarte multi ani.
Spre deosebire de alti oameni, totusi, imi place sa cred ca pot face ceva. De aceea am purces la redactareaunei ciorne de articol pe acest subiect, pe care am s-o redau mai jos spre edificare. Cu totul intamplator, am hotarat sa verific si internetul in privinta ideilor despre invatamantul romanesc si, la fel de intamplator (probabil datorita numelui sitului), am ales situl tau. Ca sa-ti imaginezi ce surpriza am avut citindu-ti articolul si sa nu mai explic in cuvinte prea sarace, iti redau ciorna mea legata de sistemul de invatamant.

- Inutilitatea multor parti din materiile predate. Fizica optica, comentariile literare (invatate pe de rost), notiuni avansate de chimie, integrale si derivate, geografie politica etc. -> toate acestea isi au locul la facultate, la studii aprofundate, nu la liceu. De ce sa-i incarcam pe copii cu un noian de date de care NU AU NEVOIE si, mai mult ca sigur, nu ar vrea sa le invete vreodata daca ar avea de ales? De ce sa-i afectam evaluandu-i pe baza unor lucruri complet neinteresante pentru ei?
- Felul in care sunt structurate si prezentate materiile: cat mai complex, mai greoi, de parca scopul ar fi mai degraba sa incurce decat sa ajute. Descurajarea opiniilor. Lipsa partii practice, insistarea pe munti de teorie. Cum ar putea, de exemplu, un absolvent de psihologie sa devina psihoterapeut fara sa intre vreodata intr-un cabinet de profil? Ori un absolvent de chimie sa lucreze in cercetare cand n-a pus mana niciodata pe un pahar Berzelius si nu are idee despre ce reprezinta in fapt un mol de substanta... Mai mult, cum ar putea un elev sa studieze fizica cuantica, reactiile din soare etc. atata timp cat nici nu stie ca exista o materie care se ocupa cu asa ceva, ba chiar una pe care o studiaza fara chef in liceu, pentru ca programa l-a indoctrinat cu "optica", desi lui i-ar fi placut, poate, mult mai mult altceva? Cand se gandesc la scoala, elevii nostri vad cu ochii mintii compendium-uri si table intregi de formule fara nicio reprezentare "in natura" a teoriilor. "Avantajul" acestei stari de lucruri este acela ca ne ajuta sa castigam o multime de olimpiade teoretice. Da, acolo suntem grozavi, desi nu ne e, realmente, de niciun folos. Nu ne salveaza de titulatura de "tigani" in afara tarii si nici pe olimpici nu-i scapa de saracie cei cativa lei (la propriu) cu care-i recompenseaza statul. Dar astea nu fac parte din subiectul abordat acum.
- Profesorii, dezinteresul fata de materia predata, incompetenta in a o preda, lipsa unui interes vis-a-vis de feed-back-ul din partea studentilor/elevilor. Salariile gigantice, cu 5 cifre, ale catorva profesori posesori ilegal de norme multiple (stiu multe cazuri concrete chiar eu) pe hartie, norme pe care, de fapt, le tin bietii laboranti cu remuneratii sub 1000 de lei. Ce se va intampla cu acestia? Cine ii va da afara si pe ce criterii? In acelasi context, discrepantele enorme si nefiresti in raportul elev (student) - profesor (profesorul ca Dumnezeu). Lipsa de constientizare din parte studentilor a faptului ca banii lor asigura locul de munca al profesorilor, iar menirea acestora din urma este aceea de a-i incuraja in actul de invatare.
- Evaluari psihologice ale cadrelor didactice, atat la angajare cat si periodic, dupa aceea.
- Secretarele care-si uita menirea.
- Sistemul de evaluare defectuos. Aici nu ma refer doar la calificative vs. note. Oricum, calificativele (alaturi pe reimpartirea pe semestre in loc de trimestre) mi se par de departe una din cele mai imbecile idei cu care a venit onor ministerul. Dar nu cred ca rolul principal al scolii este acela de a te evalua, asa cum este perceput acum. Evaluarile ar trebui facute mai subtil, mai general, nu "pe lectie" ci pe lucrurile pe care le-ai retinut dintr-o anumita materie. De exemplu, la sfarsitul unui semestru, "Discuta despre ce ti-a placut in materia X si argumenteaza-ti preferinta" (idei imbunatatibile).
- Admiterea prea grea la liceu si mult prea usoara la facultate. Interzicerea admiterii pe baza de dosar. Respingerea din start a celor care nu stiu sa scrie corect. Mi se pare inadmisibil sa fii student si sa nu stii sa scrii si sa te exprimi. Acceptarea tacita a acestui lucru "naste monstri". Cu un singur i. Si societati monstruoase, in care institutiile culturale si media promoveaza o scriere defectuoasa (numarul de cazuri reale bazate pe experienta proprie aproape ca-l depaseste pe cel al firelor de par personale si, puteti sa ma credeti pe cuvant, nu am nici macar un inceput de chelie). Pe aceeasi idee, impunerea inutila si artificiala a necesitatii master-ului.
- Tinuta elevilor si gradul de libertate - un subiect delicat, dar care tine de respectul reciproc. Absenteismul si comportamentul in sala de curs.
- Absenta unui dialog constant intre scoala si parinti in scopul unui ajutor reciproc in formarea tinerilor.
SUbestimarea orelor de dirigentie (sau echivalent) care sa pregateasca tinerii pentru viitor, pentru viata in general. Posibilitatea intalnirii cu personalitati din diverse domenii (eventual, dar nu neaparat, absolventi ai respectivei unitati de invatamant), care sa le vorbeasca despre frumusetea si avantajele muncii lor, ale materiei studiate etc. Headhunting implementat cu mai mare eficienta.
- Imprumutarea unor norme si al unei programe din contextul unui sistem de invatamant functional si eficient.
- Investirea in infrastructura spatiilor de invatamant (cladire, laboratoare, sali, dotare, personal etc.)
- Interzicerea amestecului politicii de partid in invatamant. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului ar trebui sa revina la vechile titulaturi, dezmembrat, iar fiecare din parti ar trebui sa-si vada de propriile probleme.
- In ceea ce priveste advertising-ul, noul Minister al Invatamantului ar trebui sa aiba (pe drept) sloganul "Din pasiune!".

Sper ca a avut cineva rabdare sa citeasca pana la capat si ce am scris eu si poate ca ma va ajuta sa gasim si solutii la cele prezentate, pentru ca tocmai asta lipseste. Eu sunt dispus sa ajut cu tot ce am si pot, chiar daca asta nu inseamna foarte mult.
O viata minunata si mult succes!

baba novac - Absolvent studii universitare @ 09/01/2012 12:42

Analiza facuta este cat se poate de pertinenta.Trebuie insa analizati si alti factori in afara de programele scolare si calitatea profesorului.Ma gandesc la familie in primul rand si la intreg "mediul" in care un copil (adolescent) isi desfasoara activitatea,isi traieste viata.(Sa nu uitam de "bagajul" ereditar)
Si inca un lucru care cred ca este cel mai important.Factorul politic(bata-l norocu) care numai de invatamant nu este preocupat(la modul real) Aduc in discutie factorul politic pentru ca acolo este decizia.

Me - Student - Sunt de acord @ 03/08/2011 17:22

Referitor la ''pe vremea mea''. Sa stii ca si eu am avut o profesoara de fizica in Generala pe care am urat-o pentru ca era exigenta. Nu-mi era frica de orele ei numai ca ne ardea la note. La fel si cu profesorul de geografie. Acum daca mai stiu ceva asta lor li se datoreaza.

un om - Altul/Nu declar @ 05/07/2011 11:03

Aceste rezultate sunt oglinda invatamantului romanesc, un sistem slab si fara valori nu numai pentru copii ci si pentru profesori care sunt superficiali in predarea materiilor la clase, pentru a putea beneficia de pregatiri si bonificatii ca sa-si rotunjeasca veniturile si salariile taiate de o guvernare mediocra. Asa alesi asa sistem de invatatura, rezultat nul. Ne miram de rezultatele slabe obtinute de copii dar vedeti si rezultatele obtinute de unii profesori la titularizare, care sunt sub mediile de bacaloreat. Ceva rusinos si mai cereti rezultate la bac si examinari nationale cand nu sunt cadre pregatite sa scolarizeze acesti candidati sau sunt indiferenti de ceea ce se intampla in invatamantul romanesc. Ar trebui plati si profesorii in functie de rezultatele obitunute de elevi. Este o totala lipsa de interes din partea cadrelor sa se faca cursuri in timpul orelor de clasa din motivul mentionat mai sus (superficiali in predarea materiilor la clase, pentru a putea beneficia de pregatiri si sa-si completeze veniturile si asa neimpozitate, evaziune). Daca s-ar preda la clase s-ar explica materia macar jumatate din cat ar trebui, nu ar fi aceste rezultate catastrofale la bac. Vorbim de un sistem care nu-si vede decat propriul interes banul, fara bataie de cap din partea profesorilo si fara prea multe rezultate din partea elevilor.

Diana - Absolvent studii postuniversitare - Sunt de acord @ 27/05/2011 00:43

Absolvent a ..peste 17 ani de invatamant; fost cadru didactic in invatamentul universitar (tot pe profil tehnic, dar in alt colt de tara).
De acord cu multe din cele scrise; si ar mai fi atatea de adaugat...
Din pacate starea sistemului de invatamant din Romania s-a deteriorat tot mai mult - e un sistem care nu reuseste sa motiveze si sa retina prea multi profesori buni; si pasiunea are o limita si e minunat sa ai un hobby, dar nu poti pretinde multa vreme ca acesta e un job full-time...la un moment dat mai e nevoie sa fi si platit pentru ceea ce faci (si da, in alte parti ofertele sunt incomparabil mai bune)...si mai e nevoie sa te simti APRECIAT.
Aprope 10 ani de predat in universitate...si in afara de cativa profesori (asa cum spui, pe care ii poti numara e degetele de la o mana), cativa colegi si cativa studenti - pot spune ca in rest singurele ocazii in care m-am simtit apreciata au fost diversele conferinte si seminarii internationale. De altfel a fost si elementul cheie care m-a motivat sa raman atata vreme.

De ce e programa/materia imposibila si greoaie? pentru ca sunt prea multi profesori care 1) tin sa arate ce stiu ei si ce limbaj elevat pot stapani; 2) cred ca daca nu demonstreaza ca sunt extraordinar de buni profesionisti elevii/studentii nu-i vor respecta; 3) nu stapanesc prea bine materia si nu reusesc sa o explice...o prezentare mai simpla, pe intelesul elevilor/studentilor risca sa lase la vedere importante lacune logice si incita la intrebari, la care probabil nu le-ar putea raspunde.

Cel putin la universitate...
- sunt de vina si profesorii, fiindca intr-adevar au flexibilitate si pot sa hotarasca in mare masura ce si cum predau, precum si ce pretind de la studenti si cum ii evalueaza;
- sunt de vina si studentii, pentru ca cei interesati de facultate sunt putini, multi sunt acolo pentru diploma (sau doar pentru ca altfel ar fi avut scandal cu parintii daca nu veneau la o facultate de care n-au nici un chef), ...si amulte evaluari facute de studenti, rezultatul general e favorabil profesorilor care nu isi vad de treaba, care nu le predau mai nimic, dar nici nu le pretind nimic, le ignora absentele, ii lasa sa copieze, inchid ochii la tot ce se intampla in jurul lor..exact cei care de fapt, intr-un sistem de invatamant normal si competitiv, nu au avea ce sa caute.
(la fel cum un student poate numara pe degetele de la o mana profesorii buni care la-u marcat pozitiv, de multe ori si profesorii pot nuarape degete studentii care chiar vin cu interes la ore, pentru a invata ceva, nu pentru ca asa se cade, asa vrea mama, sau pentru ca teoretic o diploma inseamna sanse mai mari in viata profesionala)
- dar mai ales e de vina sistemul care nu ofera nici o motivatie nici profesorilor nici studentilor, ci merge pe principiul ca pasiunea e suficienta ca sa iti vezi de facultate, indiferent in ce conditii....

Cum putem schimba ceva? ...desigur fiecare putem incerca sa facem o mica schimbare; si desi mica, aceasta e foarte importanta, fiindca daca aduni o mare multime de schimbari mici, rezultatul devine dupa un timp vizibil si impresionant.
Dar o schimbare majora implica schimbarea radicala a sistemului.

dant - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Mă abțin @ 14/04/2011 12:36

Un posibil raspuns ar fi dialogul. Dialogul profesorilor cu elevii, dialogul dintre nevoile elevilor si asteptarile profesorilor, dialogul dintre nevoile elevilor si asteptarile societatii, dialogul dintre nevoile societatii si asteptarile elevilor etc. Intr-un sistem complex cum este cel al invatamantului, oricat ar parea el de falimentar, vinovatia nu e singulara, unidirectionala. Motivatia profesorilor nu poate fi eminamente vocationala, motivarea elevilor nu poate fi exclusiv profesional-pragmatica. Fondul este cel al sinceritatii si nepartinirii incat problematizarile expuse sa-si gaseasca solutii reale, aplicabile. Articolul e de bun augur, o premisa de la care pot porni discutii utile.

Oana - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 10/08/2010 12:06

Am citit cu interes acest articol ºi am regãsit redate explicit o parte din nemulþumirile mele legate de sistemul de învãþãmânt actual. Mã numãr printre cei care încearcã sã contribuie la o ameliorare a curriculum-ului prin realizarea unor lecþii atractive, bazate pe metode activ-participative care sã conducã la o învãþare activã, fiecare elev participând, în parte mãcar, la propria formare. Felicitãri pentru pertinenþa observaþiilor ºi dorinþa de a vã aduce aportul la realizarea unui învãþãmânt formativ, centrat pe elev.

Anonim @ 09/07/2010 21:06

Sistemul nostru de invatamant nu se aliniaza standardelor europene. Universitatile noastre nu sunt pe lista celor 100 de universitati. De aceea nu sunt apreciate diplomele noastre in tarile Europene.
E surprinzator cum sunt echivalate diplomele roamanesti in strainatate.
Sa nu mai amintin de faptul ca Romania e recunoscuta in ceea ce priveste diplomele false.

heradis @ 13/05/2010 17:37

Am citit in acest articol pareri pertinente , As vrea sa mai adug ceva in ceea ce priveste programele scolare si manualele alternative : sunt prost structurate pline de informatii , poate nu inutile ,dar nici foarte folositoare. de exemplu in manualele de istorie nu exista o continuitate intre informatii ,de unde deriva automat un efort suplimentar al profesorului pentru a ajuta elevul sa poata face corelatii intre evenimente si sa inteleaga cauzalitatea acestora . Un alt neajuns ar fi faptul ca este un amalgam de istorie universala si istoria Romaniei , acestea nu mai sunt delimitate pentru a urma o traiectirie logica ; apoi se accentueaza mult pe lectiile despre UE si altele asemenea , pe cand domnitorii mai mult sunt enumerati decat studiati .
trecand la manualele de Limba si literatura romana am avut sa gasesc scriitori straini (!), ziaristi , fara relevanta in studiul acestui obiect , iar curentele si genurile literare cu reprezentantii lor , clasicii literaturii romane sunt uitati sau trecuti doar in revista cu opere poate mai putin reprezentative decat ar trebui .
As vrea sa mai vorbesc de inutilitatea anumitor materii , poate nu in integralitate , dar in mare parte . Am avut uimirea sa gasesc intr-un manual o lectie despre tehnologia obtinerii sapunului se casa !!! Cati copii credeti ca sunt interesati de acest lucru sau cati vor folosi informatiile date . ce relevanta are o asemenea lectie in procesul educational? Si mai sunt multe alte exemple .

Anonim - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 09/04/2010 11:04

Din pacate, chiar si proiectul noii legi a educatiei este plin de "bube": in primul rand incurajeaza coruptia. Concluzia mea este: nu se vrea nimic bun pt cei implicati: elevi, parinti, profesori. Sloganul cel mai potrivit pt minister ar fi: "Þara te vrea prost!" Da, prost = usor de manipulat. Un fel de masa de manevra in mana unor ticalosi. Din pacate asta-i realitatea crunta a tarii noastre...
Multumesc pentru acest articol. Ma simt ceva mai bine cand vad oameni destepti si interesati de ce se intampla. Oare vom putea vreodata sa iesim din acest cerc vicios? Si daca noi NU, macar nepotii nostri...Multumesc din nou si sper sa nu fie cu suparare daca preiau cateva din ideile din acest articol pentru realizarea unei lucrari de dizertatie.

O.C.F. - Absolvent studii postuniversitare - Sunt de acord @ 11/03/2010 18:54

Sunt de acord cu ceea ce spui in articol. Problema e si ca daca nu pot trai exclusiv din salariile lor, ci sunt obligati sa mai si tina ore pt alte materii si sa faca meditatii, nu mai au nici o tragere de inima.

Pe de alta parte, nu toti profesorii merita sa fie profesori. In generala si in liceu am avut profesori care obligau elevii sa vina la meditatii. De fapt, am avut tot felul de profesori: ingaduitori cu elevii, apropiati de elevi, pasionati, total pe langa materia pe care trebuiau s-o predea (nu se descurcau sa lege 2 cuvinte daca intrebarea elevului/studentului ii scotea din ceea ce scria in foile sau in cartile cu care veneau), foarte severi (si aici nu se stie daca severi din dorinta de a se da mari cu cate stiu ei sau din frica de a nu fi intrebati ceva si descoperiti ca nepregatiti), dezinteresati (asteptand linistiti pensia). Insa pot sa spun ca ceva-ul cu care am ramas se datoreaza: 1. profesorilor pasionati, care au stiut sa-mi atraga atentia si respectul; 2. inclinatiilor mele spre acele materii, indiferent de profesor, desi pentru asta am muncit foarte mult pe cont propriu. Profesorii severi n-au facut decat sa ma scarbeasca si sa ma faca sa ma gandesc ca mai am putin si scap si poate anul/semestrul viitor va fi altfel. Evident ca nu era niciodata altfel, mereu aveam cate 1-2 profesori pe semestru despre care se stia cate ceva rau.

Iar materia era foarte stufoasa si uneori greoaie, profesorii galopau prin ea si, in afara de cazurile exceptionale (punctate mai sus), toceam, dadeam examenul si peste 2 zile uitam cam tot. Am avut in facultate o materie atat de stufoasa, incat profesoara a propus sa dam doua partiale si un final ca sa ne fie mai usor. Cu toate ca am trecut intotdeauna ca o studenta buna, care intelege repede si tine minte multa vreme, am fost la toate cursurile profesoarei, am fost atenta si am incercat sa invat saptamanal, mai mult de 7 nu am reusit sa iau. Ce mai puteau face studentii care nu veneau la cursurile ei si se trezeau ca aveau de invatat 300 de pagini de carte pline de formule kilometrice si termeni ciudati?

V.A. - Masterand - Sunt de acord @ 11/03/2010 13:16

Articolul reprezinta o analiza relativ pertinenta situatiei (exista si plusuri si minusuri). Ceea ce nu se puncteaza, insa, este inevitabilitatea acestor aspecte la nivel evolutiv: profesorii (ca orice alt organism) actioneaza spre o stare cat mai favorabila (lor), invatamantul a ajuns (sau a fost din totdeauna) in acest stadiu, cine doreste sa invete ceva trebuie sa inceapa prin a vrea.

Nedelcu Valentin - Masterand - Nu sunt de acord @ 11/03/2010 10:10

Contraexemplu la experiment : ce procent de uitare va avea daca i se dau de invatat doar doua cuvinte?
Deci concluzia ar fi cu cat mai putin cu atat mai bine , daca se poate chiar deloc?

roxana - Elev - Sunt de acord @ 05/03/2010 21:39

un articol ce merita citit.
eu ma o problema.daca as face o carte,tot nu mi-ar ajunge intamplarile petrecute in liceu su toate ca sunt in anul III.
mita si "cunostintele" sunt cea mai mare problema in liceul meu."ochii frumosi" oare o sa scape vreodata de calificativele de 10?! sunt foarte revoltata si va spun sincer, trista pentru ceea ce se intampla.

Florin Zaharia - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 26/11/2009 01:03

Vreau sa povestesc o mica schita amuzanta, dar din pacate foarte adevarata:
Un inginer a construit intr-o zi un android, un robot cu infatisare umana. A doua zi inginerul a plecat la servici, si robotul a ramas acasa cu cainele inginerului. Robotul s-a dus la caine si i-a zis:
-Vreau sa ma integrez cat mai bine in lumea oamenilor. Spune-mi te rog cum sunt oamenii, ce fac ei.
Cainele i-a raspuns:
-In general, oamenii au trei activitati principale: mananca, dorm, si spera sa nu moara. Cu exceptia cazului cand devin religiosi. Atunci mananca, dorm, si asteapta cu nerabdare sa moara.

Majoritatea oamenilor, si in special a romanilor, se conduc dupa principiul: traieste ziua de azi, uita ziua de ieri, si spera pentru ziua de maine.
Eu sunt unul din acei oameni pe care, asa cum ai descris in aceasta analiza, odata scapati de sistemul de invatamant nu-l mai intereseaza problemele sale, desi imi aduc aminte ca de multe ori, pe vremea cand eram student, si eu as fi vrut sa compun o astfel de teza, sa bat la niste usi cu ea, sa schimb sistemul..
O parte din mine s-a trezit cand am citit textul tau.
Problemele formulate de tine sunt cunoscute, bineinteles, aprobate de toti elevii si studentii, si uitate sau ignorate de catre cadrul didactic. Dar, pe masura ce citeam, asteptam un deznodamant, o solutie mai buna decat indemnul la schimbare, o semnatura pe o petitie, undeva..
Eu propun acest lucru: creaza pe acest site o sectiune in care sa strangem o serie de solutii si modificari punctuale ale sistemului, cu exemple si descrieri; apoi, dupa ce se strang destule, sa o trimitem la semnat, pe mailuri, pe messenger, etc. Si dupa ce strangem cateva mii de semnaturi, sa o trimitem la minister. Eventual putem sa vorbim si cu niste ziare care sa o publice.

Si as vrea sa incep cu problema semnalata si de tine, aceea ca daca ratezi un examen e posibil sa ratezi un an din viata. Si vreau sa povestesc o intamplare din viata mea de student, in acest scop:
In anul 1 am avut un curs de Mecanica. Din grupa mea au luat jumatate. Profesorul a vorbit cu cei care au picat, si le-a spus sa vina in semestrul 2, in fiecare luni, la o sala in care avea alt curs, si sa dea din nou examenul, pana o sa-l ia. Dupa 4 saptamani colegii mei stiau materia pe de rost, stiau sa faca probleme, cazuri particulare, de nu-mi venea sa cred.
Concluzia este: ce este mai important? ca studentul sa plateasca taxe pentru examene, sa vina in toamna sau chiar sa piarda ani din cauza unei materii? sau sa stie materia? Dupa 4 examene la aceeasi materie studentul o sa stie garantat minim 75% din materie. Diferenta e ca aceste 4 examene se pot intinde pe o luna, sau pe 2 ani.

Nu lasa aceasta miscare sa moara aici, nu te multumi doar cu semnalarea problemelor si a solutiilor. Hai sa incercam sa schimbam ceva.

Stefan Cioc - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 02/10/2009 15:52

Complet de acord. O analiza obiectiva. Dar, vazand si framantarile actuale pe legea educatiei, imi dau seama ca nu se poate schimba nimic. Sunt prea multe interese in joc: profesori comozi sau spagari, inspectori avansati pe pile, etc. Multe interese financiare. E un cuib de vipere, si nici un partid nu are suficiente "cohones" ca sa faca ordine.

O alta problema la care ma gandeam era ca mai bine s-ar preda in scoala niste soft skills: comunicare, negociere, vanzare ... ar fi mult mai utile in viata decat tonele de informatii abstracte care se predau acum. Dar nu exista interes pentru asa ceva, si nici nu are cine sa le predea.

Solutiile mi se par utopice. E ca si cum ai intreba un hot ce se poate face pentru a impiedica furturile din locuinte. Solutia este personala, pentru cei care isi permit: studiile in strainatate, cel putin de la nivel de liceu.

Mihai Nae - Altul/Nu declar - Sunt de acord @ 27/09/2009 23:56

Cu câteva zile în urmã am prezentat, la o întâlnire cu profesori, o serie de lucrãri audio menite sã îndulceascã drumul elevilor cãtre ciocoi ºi cãtre tot felul de personaje "folclorice" ale literaturii române clasice. Este vorba despre cãrþi audio cunoscute în lumea largã ca "audiobooks". M-am lovit de un zid incredibil de refuz. Cã nu se mai citeºte nimic este un lucru cunoscut de ani de zile. Cã se propune o variantã plãcutã ºi utilã de abordare a unor opere greoaie se interpreteazã ca o ofensã. Mai e nevoie de concluzii? Ele þipã ºi urlã printre râduri... Aruncaþi ºi voi o privire: www.carteasonora.ro
Am pus atâta suflet în realizarea acestor opere... Aº pune acest articol pe site-ul nostru. Tare-mi place! Cu ceva timide urme de speranþã, vã salut pe toþi ºi vã doresc succes! Mihai Nae - Timiºoara

andreea_u - Masterand - Sunt de acord @ 01/09/2009 18:09

Ti-am citit cu satisfactie articolul. Este o initiativa demna de urmat. Eu am predat un an limba si literatura romana intr-o scoala generala si m-am ingrozit. Mi-au revenit toate frustrarile de pe vremea cand eram eleva. Din pacate, nici de la catedra scoala romaneasca nu arata bine. De ce ne mai miram de starea in care se afla tara noastra? Parerea mea este ca din sistemul educational deriva toate problemele. Continuam sa producem generatie dupa generatie de absolventi nepregatiti pentru viata...
@andreea: ai dreptate, e nevoie de oameni care sa spuna lucrurilor pe nume si sa nu se descurajeze daca sunt marginalizati. Si mi-ai dat idei pentru dizertatia de anul asta.
Inca o data, felicitari pentru articol!

cris - Altul/Nu declar - Sunt de acord @ 10/08/2009 19:22

Articolul este foarte bun si arata trista realitate din invatamantul romanesc. Din pacate daca nimeni nu va face ceva, vom avea generatii intregi distruse. Cred ca in primul rand programa scolara este vinovata si cei care au creat-o. Pentru ca oricat esti de bun ca profesor trebuie sa o urmezi si ai prea putin loc de abateri. Timpul pentru a preda aberatiile din programa e scurt. Nu ai cu ce si nu ai cum sa faci atractive lectiile. Apoi mai vin si rechinii care umbla doar dupa elevi pentru meditatii. Acest lucru este incurajat de sistemul de notare si de examinare. Copiii sunt asa cum sunt, nervosi si satui de scoala, pentru ca nu mai stiu cum sa se descurce cu volumul mare de munca. Parca ar fi sclavi. Lucreaza atatea ore! Nu este normal asa ceva. Cu timpul ei devin nepasatori sau fac tot felul de lucruri grave. Pana si copiii care se descurca cu scoala au o sila profunda de ore si invatatura. Multi copii care in cele din urma razbesc si au rezultate foarte bune, viseaza sa plece din tara pentru ca vor deveni parinti si nu mai suporta sa isi tina copilasii la tortura romaneasca. Si spun asta in cunostinta de cauza, deoarece am o fiica ce urmeaza sa intre in clasa a 12a si printre motivele pentru care spune ca in tara asta nu e de stat, se numara si acela ca nu ar dori sa isi creasca copiii in acest mod, educati cu iresponsabilitate de catre cadre didactice incompetente adesea si supuse unui sistem defectuos! Sper sa se faca ceva, insa speranta deja este foarte vaga. Copiii sunt viitorul! Nu trebuie distrus!

Morgan - Altul/Nu declar - Mă abțin @ 11/05/2009 20:29

Constat ca in ultimii ani s-au inregistrat unele progrese in cadrul sistemului educational, dar totul pe fondul unui proces de birocratizare excesiva.
Totusi, raman multe probleme nerezolvate generale pentru sistem, care efectiv il sugruma si scad calitatea sa. Dintre acestea pot enumera:
- profesorii vin cu un interes scazut la clasa deoarece nu au salarii corespunzatoare asigurarii unui nivel de viata acceptabil, dar si al indiferentei elevilor, care duce la o stare de letargie generala, iar clasa se ocupa cu discutii personale in loc sa invete.
- fondurile pentru infrastructura sunt distribuite "clientelar", dupa partidul sau prietenii directorului ori inspectorului, bineinteles dupa ce acestia si-au oprit suma "cuvenita".
- spaga este prezenta in scoli, unde "copilasilor de bani gata" le este permis aproape orice, "copii" pentru care indisciplina, fumatul, consumarea de bauturi alcoolice, agresarea fizica si verbala a colegilor, sau tratarea cu indiferenta a profesorilor sunt o rutina (de mentionat ca toate acestea se petrec cu sprijinul tacit al directiunii, care in schimbul unei sume de bani este gata sa uite de acesti derbedei si fatuci distrate).
- unii profesori, mai ales de la scoli si licee de cartier s-au conformat tendintelor si nu mai pun pret pe materia ce trebuie predata, ci se tin de glume cu smecherii, nu vin la ore, dau note pentru nimic si nu pun absente.
- desi au fost teoretic interzise, in continuare elevilor li se cere fara "rusine" bani pentru fondul scolii, repararea clasei, protocolul profesorilor si altele.
- persoane din afara scolii intra nestingheriti in scoala si se tin de "prostii" cu golani din scoala, jandarmii fiind ori prin alta parte in acel loc, ori fiindu-le frica; de multe ori smecheri din alte parti vin sa ameninte elevi din acea scoala, sa le ceara taxa de protectie, sau sa ameninte asa-zisi dusmani din fata blocului.
- materia cuprinsa in programele scoalare nu este parcursa, dar unii profesori gasesc de cuviinta sa ingreuneze misiunea elevilor cu lucruri mai dificile pentru a-i determina pe acestia sa faca meditatii cu ei - acesti profesori de materii poate importante se impun in toata scoala si elevii nu le acorda decat lor credit, pe ceilalti profesori cu aceeasi pregatire ca ei elevii nearatand decat dispret sau dezinteres - se intelege ca cei care participa la orele cu plata au trecut clasa garantat si nu au de ce sa isi faca griji.
- nu este corect ca un profesor care a reusit sa se titularizeze atunci cand erau multi elevi in sistem si deci existau norme disponibile sa ramana titular pana la pensie - multi suplinitori dau toata viata examen de titularizare si nu au pe ce sa se titularizeze, ba chiar titularii au dreptul sa ocupe fara examen si putinele posturi disponibile suplinirii. Ar mai trebui verificati din cand in cand si titularii astia, sa confirme ca mai merita sa ocupe acel post; atentie ce se intampla si cu detasarile in interesul invatamantului(gaselnita pilelor inspectorilor).

Cu atatea si multe alte probleme se confrunta invatamantul din Romania in realitate. Vad ca raspuns al statului: o legislatie rigida care nu face decat sa sperie copiii cuminti si profesorii slabi de ingeri, in timp ce smecherasii(ca in sloganul realitatea tv "Când am bani ºi o duc bine, nimeni nu se ia de mine" ) nu se sperie de nimic. Scolile au instituit plasmuiri, cum sunt cabinetele de orientare socio-profesionala si consiliere psihologica(adica "tara piere, baba se piaptana"). Ministerul a ales sa usureze aparent examenele si sa introduca transparenta, desi se poate lesne obeserva ca sistemul este inselat in continuare(mai multa strictete din partea supraveghetorilor si un control sever al claselor - sa nu li se mai permita elevilor sa iasa din clase dupa extragerea biletului la minister).

Andrei @ 20/03/2009 12:51

Frumos subiect de licenta. EI, lasa, mai putin conteaza nota, importat e ca ai facut o lucrare buna, originala, si ca ai fost o mica rebela in felul tau :) Lucrurile o sa se mai schimbe usor usor, mia ales pe masura ce generatia care acum face legea in invatamant, de formare comunista, va disparea usor usor, ca de, cu natura nu te pui, nici chiar daca esti inspector la minister :P Numai bine si tie, merci de aprecieri.

andreea - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 20/03/2009 06:38

Excelent articol! Din pacate va ramane doar...un act de impacare a constiintei personale si nimic mai mult...de unde stiu?! Din propria experienta: tema lucrarii mele de licenta ( am terminat faculta de psiho-pedagogie, promotia 2004 ) a fost exact acest subiect: DEMONSTRAREA INEFICIENTEI SISTEMULUI DE INVATAMANT ROMANESC, la nivel local ( NU am avut resure financiare pentru desfasurarea cercetarii la nivel national!!! )-adica in institutia scolara in care lucram ca invatatoare si deci IN MAI MULT DECAT DEPLINA CUNOSTIINTA DE CAUZA A REALITATII!!! Cand am prezentat-o comisiei de evaluare la examenul de licenta, in care una din probe era tocmai sustinerea rezultatelor cercetarii noastre, M-AM SIMTIT MAI UMILITA CA NICIODATA IN VIATA MEA: prima reactie a fost: REFUZ TOTAL DE A FI LASATA SA PREZINT DATELE CONCRETE, DUPA CE AU CITIT TITLUL LUCRARII; am fost tratata ca O PARIA care habar NU are despre ce vorbeste!!! Nota, dupa citirea titlului lucrarii, a fost cea minima: NU 5, 8=ASA ERA IMPUSA DE conducerea facultatii!!! Scriu ca sunt frustrata ca am luat o astfel de nota la lucrarea de licenta, desi cercetarea am facut-o singura FARA PLAGIAT?! NU, categoric NU! Scriu acest comentariu pentru ca...INDIFERENT de cata mizerie exista in Romania, eu totusi SPER ca prin astfel de tineri ca dvs., intr-un tarziu pe care eu NU il voi mai apuca, POATE SE VOR SCHIMBA LUCRURILE-da, am intels ca Nu vreti revolutie dar poate altii VOR PRINDE CURAJ SI NU VOR MAI ACCEPTA SA TACA si poate vor face ceva, desi stiu, este un RAZBOI CONTRA MORILOR DE VANT!!! Apreciez foarte mult acest articol: scurt, la obiect, NU doar constientizare ci si SOLUTII! Va doresc tot binele din lume asa cum ii doresc si sistemului de invatamant romanesc!

profa - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 26/10/2008 22:22

destui profesori sunt de acord cu aceste opinii, incearca sa fie umani si chiar utili in evolutia tinerilor! dar repede sunt marginalizati, catalogati, de cei fara vocatie, care, trist, dar sunt foarte multi! schimbarea atitudinii, iesirea din rutina, eliminarea rutinei, ar fi directii importante!
felicitari!

Alexandra - Student - Sunt de acord @ 05/09/2008 23:35

Multumim pentru articol! Sunt intru totul de acord

Macovei Carmen - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 28/08/2008 11:42

Va felicit pentru acest articol !Este exceptional !

andreanum - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 11/07/2008 17:54

am pus link si de la mine, http://andreanum.org , Andrei.

Elena - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 03/06/2008 20:27

Mi-a placut foarte mult si sunt de acord cu acest articol. Poate ar trebui sa-l facem "cadou" actualului Ministru al Educatiei.
Fiul meu, care acum este student in anul I la Politehnica, imi spune exact acelasi lucruri pe care le-am citit in acest articol!
Felicitari, tinere! Sunt mandra ca mi-am "sacrificat" 20 de minute din timpul meu liber ca s-a citesc acest articol, a meritat fiecare secunda.

Ioana - Altul/Nu declar - Sunt de acord @ 23/05/2008 17:36

Felicitari pentru articol.
Am pus link catre el pe blogul acesta:
http://educatielibera.blogspot.com/

cmiinescu - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 07/05/2008 16:33

Sunt profesor de 14 ani. Nu mai cred de mult în actualul curriculum, este complet depãºit, anost, inutil. DAR predau copiilor încercând din rãsputeri sã-i determin sã nu se îndepãrteze de ºcoalã, de SPIRIT... Mi-e foarte greu sã le prezint modele, mi-e foarte greu sã îi mint cã e cel mai important în societatea noastrã sã înveþi, mi-e foarte greu sã mã ocup de educaþia lor ACUM. Dar o fac ºi mã simt onorat cã sunt în vecinãtatea lor ºi a tinereþii lor...
Îmi exprim pãrerea din când în când (adicã atunci când nu sunt prins cu nemerniciile zilei...) în locuri publice precum: revistele Examene, Tribuna învãþãmântului, Didactica Pro (Chiºinãu), în sãptãmânalul Observtor de Olt sau pe blogurile: altreileaochi.blogspot.com ºi didactika.wordpress.com. Pe acestea douã am postat majoritatea articolelor noastre (eu ºi soia) precum ºi materiale privind didactica disciplinei pe care o predãm - matematica. Vizitaþi-ne ºi þinem legãtura!

Adrian - Elev - Sunt de acord @ 03/04/2008 20:36

Andrei - Absolvent studii universitare @ 03/04/2008 00:16

S-a rezolvat cu spam-ul, am introdus, pe langa captcha, validare. Dezavantajul este ca acum comentariile nu mai apar instantaneu, insa voi incerca sa le aprob cat mai rapid dupa postare.

Bogdan - Masterand - Mă abțin @ 31/03/2008 09:46

sp4m raportat la wikiPUNCT.
urmeaza blinblink.

Andrei, este posibila filtrarea posturilor?

Bogdan Bivolaru - Masterand - Sunt de acord @ 27/03/2008 13:00

Salut din nou,

Poate cineva sa traduca eseul in limba engleza, pentru a-l transmite la unschooling voices?
Sugerez editarea intr-un Wiki/Google Docs.

As fi bucuros sa colaborez la aceasta opera.
Scopul, asa cum vad eu lucrurile, este sa aratam ca in toata lumea exista aceasta problema. Cu cat o semnalam pe scara mai larga cu atat mai bine.

Numai bine,
BB

Bogdan Bivolaru - Masterand - Sunt de acord @ 27/03/2008 12:50

Sunt de acord cu articolul, dar nu sunt de acord cu limitarea la invatamantul romanesc.

Uite aici parerile altora despre invatamantul "capitalist":
http://anunschoolinglife.blogspot.com/2007/01/unschooling-voices-main-page.html

Si blog postul unei mame, Holly, fosta profesoara la o scoala in US: http://unschoolgirls.blogspot.com/2006/11/decision-to-unschool.html (post datat Tuesday, November 07, 2006)
Uite ce a postat aceeasi mama, pe 26 Martie 2008:
http://unschoolgirls.blogspot.com/2008/03/methods-of-science.html

Nu cred ca e o problema ce poate fi rezolvata de vreo institutie din orice tara ar fi ea, cu atat mai putin de Ministerul Invatamantului din Romania.

Asa cum a spus Negroponte: nu stiu cum sunt scolile din Romania, dar stiu ca scolile din toata lumea sunt plictisitoare. (ideea generala, nu gasesc citatul)
Negroponte, o fi mai mult sau mai putin controversat, dar ideea asta e persistenta si vine din mai multe directii surse decat ar crede cineva.

Am vazut ieri la stiri (televizorul e intr-o camera de trecere, si de-aia am observat) prezentarea unui copil (clasa VI sau a VII) care computer-alfabetizeaza atat elevii cat si profesorii la o scoala din judetul Suceava.
Si care avea media 4 la limba romana pe semestrul trecut. In prezentare nu se vorbea despre media la romana, dar pot presupune ca nu il interesa ce se preda la materia aia.

Numai bine,

Andrei - Absolvent studii universitare @ 07/03/2008 00:42

Sala, eu zic ca deja l-am postat "cumva" astfel incat sa poata fi vizibil de toata lumea, inclusiv de catre ministerul despre care vorbesti. Am incredere in promovarea "din om in om" si prin postare de link-uri de catre cei ce au apreciat articolul, promovare care pana acum a functionat destul de bine si la care te invit sa contribui :)

Iulian, merci :)

Iulian - Absolvent studii postuniversitare - Sunt de acord @ 06/03/2008 19:41

Felicitari.

Sala - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 02/03/2008 18:24

Te-ai gandit sa-l trimiti sau sa il postezi cumva ca sa fie vizibil de M(in)isterul Invatamantului? Noi aici ne comentam unul pe altul si articolul tau, dar ar trebui sa ajunga si la factorii de deciziei si, de ce nu, la diaspora romaneasca, din care unii, dintr-un patriotism bine intentionat dar deformat, mai se leagan cu iluzia ca sistemul romanesc de invatamant e mai bun decat cel capitalist.

Andrei - Absolvent studii universitare @ 20/02/2008 21:35

Va multumesc tuturor pentru aprecieri.

Radule, si ce daca esti copil? Pai eu pentru cine crezi ca am scris articolul asta? Merci mult de comment, ma bucur ca mai citesc si copiii articolul asta, stiu ca am folosit uneori un limbaj putin greoi si fraze mai incurcate, dar am facut asta pentru a putea fi citit si de oamenii mari :P

Radu Bargauan - Elev @ 20/02/2008 20:46

Am 14 ani si sunt in clasa a 6 a....poate sunt anca copil pe langa ceilalti dar m-a fascinat lucrurile spuse de aceasta persoana ....sper sa citesc multi profesori aceasta lectie de a fi mai bun....

Catalin - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 17/02/2008 19:38

Foarte bun articolul ! La cum se fac si se schimba programele de invatamant ... ma mir ca nu le-a picat capul inca elevilor . Respect

Stefan Vlaston - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 17/02/2008 18:38

Importante segmente ale societatii implicate in educatie (Comisia Miclea, FEN, asociatii studentesti, partide politice) spun ca actualul pachet de legi este o carpeala a celor vechi, ca nu a reusit nimeni sa creeze o viziune europeana, care sa rupa cu trecutul si sa consacre in Romania o educatie eficienta, adecvata la piata muncii, bazata pe competitia generatoare de calitate.

Acesti actori ai domeniului cred ca ordinea fireasca este: o diagnoza completa a sistemului, care sa-i stabileasca hibele, o strategie pe termen mediu si lung care sa asigure stabilitatea si predictibilitatea legislativa, (definirea conceptelor, obiectivelor si principiilor, studii de impact si de fezabilitate, sursele si sumele estimate, inclusiv europene, o prioritizare a a proiectelor, obtinerea unui consens seminificativ (nu unanimitate) a celor implicati in sistemele de educatie. De exemplu, partea de formare profesionala este ca si inexistenta in pachetul de legi, ca si formarea continua pentru adulti.

In aceste conditii, se contureaza ideea de a renunta la acest pachet, care aduce totusi inovatii necesare, in favoarea conturarii mai intai a unei filozofii a schimbarii educatiei. Altfel, vom amenda si aceste legi de doua ori pe an, spre disperarea celor pusi sa le aplice, care sigur nu mai stiu care este forma actuala a legii invatamantului


Articolul postat de Andrei tocmai asta face: ataca fundamentele filozofice ale fenomenului educational si este cu atat mai valoros in efortul de a crea o fundatie serioasa educatiei.

o Hartista - Elev - Sunt de acord @ 14/02/2008 23:19

Apreciez faptul ca desi nu mai esti in contact direct cu situatia din invatamant te-ai gandit sa faci acest site. Sper doar ca cei care ar putea schimba ceva sa inteleaga aceste lucruri.

Cristina Cristea - Masterand - Sunt de acord @ 13/02/2008 10:59

Sunt in total de acord cu tine, dar intr-o anumita privinta gresesti.
Sunt organizatii studentesti in Romania, unde zilnic zeci de studenti incearca sa gaseasca solutii la problemele din educatie, incearca sa se faca auziti unde exista puterea de a schimba ceva.
Un exemplu ANOSR si aici ai un link cu o parte din documentele pe care studentii care activeaza in ANOSR le-au realizat http://anosr.ro/index.php?screen2=data/_resurse&screen=data/documente
Statutul studentului si statutul studentului reprezentant am reusit sa le adaugam si in noul proiect de lege al Invatamantului Superior.
Imi place tot ce ai scris in articolele tale, dar intr-o oarecare masura ai putea sa te implici in implementarea unei Reforme a Educatiei reale. Pentru ca suntem multi constienti de probleme, dar suntem putini cei care ne implicam cu adevarat.
Un alt exemplu este grupul Edugate http://edu-gate.ro/programe-de-educatie/ .
Sa vezi ca organizatiile studentesti nu au stat degeaba .. http://anosr.ro/index.php?screen2=data/_resurse&screen=data/linkuri aici ai cateva din site-urile proiectelor ANOSR (mai sunt si alte cateva site-uri utile).
Bafta in tot ceea ce faci si felicitari pentru acest articol. Putini au curajul sa o spuna atat de direct problemele Romaniei.

Andrei - Absolvent studii universitare @ 13/02/2008 01:58

@alla:
Sistemul nu poate schimba omul din noi, insa poate fi conceput de asa natura incat sa isi selecteze, favorizeze si rasplateasca resursele umane in functie de calitatile lor reale.

@viorel paraschiv:
Eu cred ca exista si exceptii, insa dupa cum am mai zis, acestea sunt trase in jos de catre ceilalti. Si da, aveti dreptate, sunt si multe interese financiare in domeniul educatiei, pana si in acest domeniu, oricat de hilar ar parea.

@Ina Stefanescu:
Intr-adevar, informatica este un domeniu suficient de tanar si dinamic pentru a nu se reusi inca o teoretizare si abstractizare excesiva, alcatuirea de programe sterile dar exhaustive dublate de prezentari aride. Insa se lucreaza la asta intens, fiti fara grija :)

@daciana:
Merci :)

@Petrea Florin:
Va respect opiniile si ma abtin sa va raspund.

@POPA GABRIELA:
Sunt convins ca se intampla multe nereguli si ca exista nonvalori ce ajung in functii de raspundere in mod nedrept, in detrimentul altora ce poate ar merita mai mult sa fie acolo, cu sustinerea unor sus-pusi care probabil au ajuns acolo prin acelasi mecanism. Insa atacurile personale nu cred ca isi au rostul aici, mai ales intre cei ce sunt de acord in mare cu problemele ridicate. Mie comentariul lui Alla mi s-a parut relevant, poate mai la subiect decat al dumneavoastra, iar daca aveti intr-adevar dreptate, sunt convins ca, mai devreme sau mai tarziu, adevarul va iesi la suprafata.

@Sofia Niculescu:
De multe ori cred ca unii profesori sunt mult mai mult decat "un stres" pentru elevi, dar da, se intampla, si da, de cele mai multe ori tacem. Instinctul de supravietuire este mai puternic decat orice si nu suntem dispusi sa ne supunem unor riscuri inutile.

@cristina anghelescu:
Nu am inteles foarte bine, este un "pacat" sa imi sprijin demersurile pe argumente rationale? Am inteles metafora dumneavoastra insa am incercat sa va raspund cat mai logic si constructiv. Va asigur ca pot fi un bun consumator si cultivator de vise insa nu cred ca este cazul sa o fac in contextul acestui articol.

cristina anghelescu - Cadru didactic în învățământul preuniversitar @ 13/02/2008 00:01

Draga Andrei ,ai despicat firul in patru fara rost ,multumesc ca te-ai straduit sa raspunzi si chiar sa califici interventia mea care s-a vrut o metafora pentru situatia din Romania in care incompetenta si inversarea scarii valorilor are consecinte observabile.Desigur face parte din felul nostru orgolios de a fi de a nu accepta si alte puncte de vedere,aluneci in "pacatul"de a nu-ti sprijini demersurile decat pe argumente pur rationale....si lumea e plina de visatori!

Sofia Niculescu - Masterand - Sunt de acord @ 12/02/2008 20:55

Excelent articol! Uitati-va ce se intampla in unele scoli de renume chiar! Unii profesori sunt un real stres pentru elevi!Si ne e teama sa spunem! Suntem vinovati prin tacere! Somnul ratiunii naste monstrii!!!!

POPA GABRIELA - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 12/02/2008 20:26

Alla, care a facut un comentariu, sa fie oare aceeasi persoana care ,atunci cand a dat examenul de titularizare a luat 9,99 pentru ca altcineva trebuia sa ia 10, si asta pentru ca stia dinainte subiectele si care, deci a profitat de toate "binefacerile unui sitem perfect constitutional"? Daca-i asa ,sa faca bine sa se abtina si mai ales sa nu se ascunda in spatele lui Quintilian;e epoca oportunistilor, a celor caste peste noapte devin inspectori( au pe cineva mare ,persoana importanta, nu spui cine) si pentru Dumnezeu, astfel de persoane , precum Alla ar face bine sa nu aiba opinie decat doar daca marturisec deschis cum au obtinut postul, titlururile, transferurile, numirea de inspector fie el si metodist si toate celelalte, altfel e pacat de seriozitatea lucrurilor ce se discuta aici . CEI CE AU PROFITAT DIN PLIN DE "SUSTINERE" SA AIBA BUNUL SIMT SA STEa DEOPARTE.

iulia - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 12/02/2008 18:15

Petrea Florin - Absolvent studii universitare @ 12/02/2008 17:44

an citit cu un oarecare interes acest material dar as dori sa va spunca nu sunt chiar de acord cu ideea dvs din anumite puncte de vedere:
1. invatamantul romanesc era mai performent inainte de 89
pt ca oamenii, profesorii erau un factor determinant acum cand multi la titularizare sunt prinsi copiind sau cu medii de de 3, 4 rar 8 sau chiar un 10
2.desi mijloacele erau mai rudimentare de prezentare elevul era mai constiincios citea mult, nu ca acum youtube chat, messenger sau copie referate on-line "generatia copy paste"
3 . eliminarea examenelor de admitere in facultati a determinat lipsa de pregatire din partea elevilor. inainte la sfarsitul clasei a 12 a se dadea examenul de Bac dupa care urma un ex scris pt admiterea la facultate cazul meu compus din ex la matematica si unul la fizica in aceiasi vara.
Iata cum se invata si rezultatele pe masura efortului.
Deci iata cum se triau cei mai buni prin competitie nu prin dosare.
Acestea sunt doar cateva
Nu uitati ca aceasta reform a distrus invatamantul cu intentie pt ca in el sta viitorul unei tari, Deci daca distrugi invatamantul nu vei avea concurent pe piata produselor.
Mai sunt multe de spus dar ma opresc aici cu cele 3 observatii

am enumerat doar doua elemente in acest lant daca ar fi cazul as continua dar nu e spatiu aici

daciana - Cadru didactic în învățământul preuniversitar @ 12/02/2008 15:58

Excelenta idee acest blog, excelent articol - forma&fond - ...Felicitari!

Ina Stefanescu - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 12/02/2008 12:05

Da, in invatamantul superior nu se face nimic pentru ca studentul sa aiba competente practice in schimb in liceu a inceput o astfel de reforma. Eu singura am inteles cu adevarat ce este un tranzistor dintr-o revista frantuzeasca pentru liceu care avea la mijloc un "adaos" de pregatire pentru bac. Din pacate in cursul de CIA din anul 3 totul era matematizat si atat. Asa ca am ajuns profesor de informatica domeniu in care puteam invata dupa carti straine, mult mai pedagogice..

viorel paraschiv - Absolvent studii postuniversitare - Sunt de acord @ 11/02/2008 08:24

Corect si la obiect... Din pacate cei care au puterea
decizionala, sunt opaci si cu totii, absolut toti cei care au fost chiriasi prin Gen. Berthelot (min . educatiei, indiferent de cum se mai abreviaza denumirea lui!), doar au simulat reforme de imagine care sa le aduca voturi si au preferat sa puna perfuzii scurte pentru un sistem educational muribund.
Reformarea unui sistem, fie el si educativ, se face/se realizeaza cu oameni reformati in gandire, eficienta, deschidere catre nou si mai ales dorinta de a construi durabil.
Nu au aparut astfel de oameni pentru ca adevaratele competente in domeniu, probabil ca scriu pe ...blog-uri!
Interesele pur economice din domeniul educatiei sunt atat de mari, incat nimeni nu va indrazni sa produca un cataclism intr-un sector corupt pana la cel mai de jos nivel....

alla - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 11/02/2008 00:39

Desigur ca ai mare dreptate prin ceea ce spui.Tocmai lucrez la un studiu privind opera primului profesor platit de statul roman Quintilian, sec.Id.Chr.Nu e cunoscut publicului larg, dar tot ce exprimi tu si gandesc si alti profesori, pasionati de ceea ce fac si doritori de a lasa ceva din ei in mintea si sufletul tinerilor pe care-i formeaza, a prezentat acest pedagog, profesor de retorica al romanilor. Este greu sa schimbi sistemul, important e sa constientizezi tu ca profesor ce rol ai, sa comunici cu elevii tai, sa-i cunosti, sa le afli valorile si aspiratiile si sa-i ajuti ca "om mare" si profesor sa se dezvolte in directia dorita.Sistemul nu poate schimba omul din noi.Cel mai mult mi-a placut partea cu "mitul olimpicilor", care la noi se transforma într-un razboi al orgoliilor profesorilor. E nevoie de timp pentru întreaga societate ca sa-ºi schimbe mentalitatea, sa gandeasca si sa vada lucrurile in termeni competitivi, fara a ma referi la olimpiade,deplasandu-si accentul pe nevoile clientului(elevul, studentul). E nevoie de lideri reali, profesionisti cu mintea deschisa, de transparenta si comunicare, si nu in ultimul rand de responsabilitate si consecventa. Actualmente, cel mai performant sistem de invatamant e cel din Finlanda. De ce nu este studiat si de reprezentantii Ministerului nostru? Poate ca ei deja l-au descoperit pe Quintilian si au stiut sa-l varorifice .

Mihnea - Elev - Sunt de acord @ 10/02/2008 17:37

Andrei - Absolvent studii universitare @ 10/02/2008 17:36

Va multumesc pentru interes.

@un lector universitar, 30 ani, politehnica:
Din pacate de multe ori se intampla ca atunci cand cineva vrea sa faca un lucru bun, ceilalti sa il traga in jos. "Ia uite-te si la profesorasul asta tanar, cine se crede el sa vina cu teoriile astea noi si sa ne schimbe noua cutumele vechi de zeci de ani? Ce stie el? Ce tot trancane despre schimbare, doar lucrurile merg foarte bine.". Asa se gandeste de multe ori, incepand de la scoala primara si pana la minister. Am cunostinta despre un caz, la politehnica, in care un tanar asistent specializat in strainatate a incercat sa aduca la zi o materie, asumandu-si el toata munca legata de acest proces. Materia respectiva, asa cum se preda acum la noi, este total inutila, procesele tehologice respective fiind realizate prin cu totul alte metode in prezent. Acest tanar asistent a fost mazilit de profesorii in varsta, care nu au fost dispusi sa isi schimbe cursurile.

@cristina anghelescu:
Aveti dreptate, insa in cazul medicilor un caz de malpraxis poate fi mult mai usor constatat si poate avea urmari tragice imediate. Chiar si asa, rar se intampla ca un medic sa fie tras la raspundere. In invatamant, unde malpraxisul pedagogic este cu mult mai greu de evaluat si constatat, responsabilitatea pentru mutilarea sufleteasca despre care vorbiti este o notiune mult prea vaga si abstracta pentru majoritatea celor ce ar trebui sa o aiba. Este discutabil ce ati spus, si anume ca "fara pregatirea din scoala nu au cum sa traiasca demn". Cred ca este putin fortat adusa in discutie demnitatea, care in opinia mea nu are ca si conditie necesara o educatie de nivel inalt.

@cristina:
Va impartasesc scepticismul :)

@viki g:
Multumesc, ma bucur cand mai comenteaza si studenti sau elevi :)

@Catargiu Florinte:
Nu sunt familiar cu subiectul adus in discutie de dumneavoastra, probabil din acest motiv nu am inteles foarte bine la ce va referiti.

Catargiu Florinte - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 10/02/2008 12:08

Excelent, O minte tanara si curata care "decupeaza" esentialul: STRUCTURA sistemului trebuie schimbata. Dar - parerea mea- inca " timida" , pentru ca, considera ca exista multe lucruri bune. Ca de exemplu Creditele transferabile la Perfectionare. daca ne uitam mai atent in Lege, vom vedea ca acesti bani( vezi Linia de cheltuieli in Finantarea de baza) se "intorc" 100% la centru( indiferent cat de PLIN sau GOL este Programul acreditat). trebuie sa existe OBLIGATORIU IN FINATAREA DE BAZA lo\inie de cheltuieli de : Asistare si sprijin a scolii: Consiliere, consultanta- Training, Coahing, Mentoring, Tutoring- Evaluare externea si Autit, Servicii conexe, care sa fie la Dispozitia Scolii 50-70% pentru PIATA LOCALA de Oferte( nu neaparat acrdeitate) dar cerute si VALIDATE de Client( Elev) si beneficiarul indirect Parintii. Maxim 30 % sa fie pentru Programe acreditate( Linia de Finantare- Perfectionare)Ca sa daa doar 1 EXEMPLU !!!

Vezi SCOALA PE BUNE, STRATEGIA SCHIMBARII ADAPTIVE A EDUCATIEI 2008-2010, Misacarea EDUGATE, Fundatia CODECS pentru Leadership, IRSCA Gifted Education( cu GOOGLE).

viki g - Student - Sunt de acord @ 10/02/2008 00:12

Cata dreptate ai !

cristina - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 09/02/2008 23:53

Dar sunt cam sceptica in ce priveste o schimbare in bine pentru urmatorii ani. Profesorul din Romania trebuie sa faca multe alte lucruri suplimentare decat sa se concentreze pe sarcina lui. Devine prea obositor. Trebuiesc create institutii care sa preia de pe umerii lui obligatii imense care-l storc de vlaga, in cazul in care chiar este pasionat de munca lui.
Felicitari pentru initiatorul acestei discutii. Este un tanar remarcabil. Sunt profund impresionata de concizia stlului si de speranta ca ceva se va schimba si nu prea tarziu. M-as bucura sa aiba dreptate. Si ma impresioneaza si ceilalti participanti la discutie. Sperante par sa existe.

cristina anghelescu - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 08/02/2008 11:40

Motivatia?!Exista!Ce spuneti de spaima de a primi un diagnostic gresit,de a ne fi administrate medicamente cu efect letal(cazul hormonilor de crestere furnizati de piata romaneasca, ale caror victime au fost copii francezi..ma rog puteau fi copiii nostri),de a ne construi case care se darama la cativa ani dupa constructie,de a fi jefuiti de acei tinerii carora nu le-am acordat sansa sa inteleaga ca fara pregatirea din scoala nu au cum sa traiasca demn.Teama de a fi responsabili pentru mutilarea sufleteasca a unor copii imi pare cea mai puternica motivatie.

un lector universitar, 30 ani, politehnica - Cadru didactic în învățământul universitar - Sunt de acord @ 08/02/2008 11:29

Asa este: ar trebui schimbat fundamental sistemul de invatamant!
Problema este insa CINE si CUM ar putea schimba acest sistem. In afara unei revolutii, schimbarea prin evolutie dureaza un timp foarte lung. In acest timp, individul care este implicat trebuie sa aiba mecanisme ca sa poata rezista psihic si sa lupte pentru schimbare cu perseverenta.
Nu e usor. Combinatia de sefi mediocri dar dictatoriali alesi pe sistem colegial, controland o majoritate de "nevertebrati", caracterizata de lasitate, nu e un mediu tocmai usor de schimbat. Dar merita incercat!

Pentru a schimba sistemul cred ca este necesar sa stabilim in mod corect datele problemei, sa scoatem putregaiul la iveala. Una dintre datele problemei este, cred eu, faptul ca majoritatea dintre cei care conduc acest sistem la diferite nivele sunt cel putin mediocri. Ei stiu sa ne tina discursuri si sa se ascunda dupa vorbe spuse in limbaj de lemn. Ei ne pot chiar convinge ca "Traim decenii de impliniri marete"!
Dar daca li se aplica principiul biblic ca "omul se cunoaste dupa fapte precum pomul dupa roade" se vede imediat demagogia. Reforma exista numai in vorbe, in fapte este insa anti-reforma!

CINE si CUM poate schimba acest sistem?
Cred ca, daca cei care vad putregaiul, uita de lasitate, se coalizeaza si actioneaza coerent si inteligent atunci se poate pune presiune pe dictatura impostorilor.
De exemplu, exista cazuri in care profesori au actionat in justitie conducerea universitatii (www.graur.org).
Exista blog-uri pe care oamenii isi spun parerea (http://gigelmilitaru.blogspot.com/).
Exista Psiho-pedagogi care cunosc metode moderne de predare. Apropos, cunosc un tanar psiho-pedagog foarte talentat care a trebui sa plece din universitate pentru ca nu a acceptat ca altcineva sa isi asume meritele sale. Metode de invatare eficienta exista dar exista si multe conduceri obtuze si opace la asa ceva.
Exista diverse asociatii, poate ca vor reusi si ele sa schimbe ceva daca actioneaza coerent si inteligent. Sa speram ca cei care incearca sa schimbe sistemul vor avea intelepciunea necesara si nu vor actiona in mod amatorist.
Inca odata, cred ca este bine ca apar astfel de reactii si deja ceva infinitezimal s-a schimbat, chiar numai publicand articolul asta!

Stefan Vlaston - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 08/02/2008 08:27

Are dreptate Andrei. Am vazut multe studii cu pretentii, din care lipseste cu desavarsire cuvantul magic: motivatia. Suntem inca prizonierii mentalului colectiv comunist. Situatia e si mai grava in educatie pt. ca nu exista posibilitatea evaluarii calitatii la iesirea din sistem (examenele de absolvire sunt trucate). Cu atat mai mult, in educatie nimeni nu da socoteala pentru nimic. De lipsa de educatie nu se moare, doar se culeg capsuni in Spania.

Andrei - Absolvent studii universitare @ 08/02/2008 02:36

Va multumesc pentru interes si pentru timpul acordat comentarii articolului.

@SG:
In opinia mea scopul unui sistem de invatamant este de pregati copiii sa faca fata cerintelor impuse de societate, la un moment dat. Suna putin meschin, insa despre asta este vorba, acesta este scopul concret. Pentru exemplul dumneavoastra, in Prusacia, cerintele societatii erau de "a forma muncitori si soldati". Intre timp cerintele s-au mai schimbat. Putem sa ne gandim si la scopuri mai nobile, cum ar fi formarea unei persoane, deschiderea unor orizonturi, formarea unei culturi generale, stimularea unei mentalitati exploratoare, insa cred ca ar fi un rationament aplicat invers. Eu cred ca daca sistemul ar fi eficient in ceea ce priveste atingerea menirii sale principale, aceste scopuri ar fi si ele atinse in cadrul acestui proces.

@Doinita Ariton:
Firea egoista a omului trebuie luata in calcul in alcatuirea oricarui sistem. De fiecare data cand s-a incercat aplicarea unor principii nobile spre binele majoritatii s-a ajuns la aberatii (comunismul este un exemplu). Ca atare, pana cand cineva nu va avea un interes real, ceva de concret prin eficientizarea invatamantului, sunt mici sansele sa se intample ceva. Unele dintre cele mai puternice universitati din lume sunt private si ca atare un un interes real de a atrage studenti valorosi, de a-i pregati eficient, de a-si face un renume, si, pana la urma, de a castiga bani din tot acest proces. Companiile mari investesc in astfel de universitati pentru ca stiu ca apoi pot sa profite de pe urma absolventilor foarte bine pregatiti. Iarasi, suna meschin, insa pe astfel de principii ce sunt in concordanta cu firea egoista a omului se bazeaza orice sistem social functional. Fie ca e vorba de bani, de renume ori de putere, oamenii trebuie sa aiba ceva de castigat pentru a realiza ceva bun. Evident ca exista si exceptii, insa, dupa cum am mai spus, nu pe exceptii sau ganduri nobile trebuie sa se bazeze un sistem intreg.

@Ovidiu Pecican:
Apreciez tot ce ati spus si ma bucura mult faptul ca exista profesori ca dumneavoastra. Sunteti, din pacate, unul dintre putinii care gandesc astfel, iar sistemul de invatamant nu ar trebui sa se bazeze pe exceptii, pe oameni cu un profund simt pedagogic ce reusesc sa si-l manifeste in ciuda programelor, in ciuda intereselor, si cu o noblete ce ii indeamna sa faca toate aceste lucruri fara a avea ceva concret de castigat. Sistemul trebuie conceput in jurul elevului mediu si a profesorului mediu, tinand cont de interesele acestora, de egoismul lor ca si trasatura profund umana.

@Enache Ioan Constantin:
Din pacate, nimeni nu este direct responsabil.

@Bogdan:
Ce se intampla la Politehnica este dureros, iar cei ce termina aceasta facultate, mai exact cei ce reusesc sa fie onesti cu ei insisi, recunosc faptul ca diploma absolvirii nu este nici pe departe o incununare a multor lucruri relevante si utile invatate pe parcursul a 5 ani, ci mai degraba o dovada a rezistentei lor, a capacitatii de a indura multe absurditati si anomalii.

@un lector universitar, 30 ani, politehnica:
Cu siguranta exista si alte aspecte. Iarasi, un sistem nu ar trebui sa se bazeze pe exeptii. El trebuie gandit pentru cazul general.

@Sebastian Blajevici:
M-am uitat la filmulet, interesant, si are un punct nenea.

@Eugen Popescu:
Stiu foarte bine despre ce vorbesti. Politehnica ar merita un articol dedicat, pentru ca este mare pacat ce se intampla acolo, cum atatora copiii cu potential si dornici sa invete le este retezata din start orice placere, iar multi sunt dusi in pragul disperarii.

Eugen Popescu - Student - Sunt de acord @ 08/02/2008 01:22

Dupa un lung traseu am reluat facultatea(student Calculatoare an IV), si asta pentru a linisti pe altii si a-mi infrange natura ce m-a determinat sa abandonez. Abandonasem pentru ca ma simteam uzat, terminat, tocit, folosit si atat de nepregatit. Acum o fac pentru diploma si vointa necesara am capatat-o nu din respect pentru invatamant, ci pentru ca am nevoie sa dorm linistit.

Cand am intrat in facultate eram plin de ambitie, un pic elitist si foarte indraznet. Imi placea sa programez, aveam gustul succesului din liceu, alesesem Calculatoarele ca o izbavire, speram sa gasesc aici un mediu sustinut de programa si de cadre in care sa "ma joc" si sa fiu apreciat pentru ca vreau sa gandesc "outside the box". Din nefericire in afara colegilor si a catorva laboranti/profesori tineri in gandire, faculatea asta este (in caz ca vrei sa iti exerciti mintea si nu memoria) locul unde moare pasiunea. Pasiunea de viata, de devenire, de descoperire. Imi pare rau de cei doi ani pe care ii voi pierde in ea pentru a-mi incheia socotelile si a trece mai departe.

Iti multumesc pentru articol.

Sebastian Blajevici - Student - Sunt de acord @ 07/02/2008 17:58

un lector universitar a spus:
"Invatamantul uniformizeaza opiniile, aplatizeaza mintile si distruge creativitatea. Este ca in filmul "the wall"..."

Coincidenta face ca, inainte sa citesc comentariul precedent, am dat peste o discutie despre aceasta distrugere a creativitatii:

http://video.google.com.au/videoplay?docid=-4964296663335083307&pr=goog-sl

Era de asteptat sa nu fie doar o problema romaneasca ci una cat se poate de globala.

un lector universitar, 30 ani, politehnica - Cadru didactic în învățământul universitar - Sunt de acord @ 07/02/2008 16:00

Cred ca problema exista si nimeni nu poate tagadui. Probabil sunt si alte aspecte care mai pot fi adaugate dar mi se pare ca esentialul e bine descris in articol. Felicitari!
Invatamantul uniformizeaza opiniile, aplatizeaza mintile si distruge creativitatea. Este ca in filmul "the wall"...

O solutie independenta de sistem poate fi auto-educatia, dar putini au sansa si capacitatea sa o aplice. Pe urma, mai poti avea sansa rara sa intalnesti si profesori intelepti. Parinti intelepti intalnesti si mai rar, dar exista. Exista oameni intelepti si ei trebuie cautati dar probabil nu printre cei "poleiti", "suspusi"!

Dl. fost ministru Mircea Miclea spunea intr-o conferinta despre modernizarea universitatilor ca in mediul universitar s-a format o "masa critica de prostie si impostura care se inmulteste asexuat: un impostor aduce langa el un altul mai mare pe care sa il poate controla".
Cred ca trebuie pornit de la datele problemei...aceasta masa critica de impostura va actiona ca un lest funest dar asta e viata!
Sa ne bucuram de ceea ce avem.

Mircea - Elev - Sunt de acord @ 07/02/2008 15:13

Bogdan - Altul/Nu declar - Sunt de acord @ 07/02/2008 13:49

Bravo! Sunt perfect de acord cu tot ce spui si tb sa iti zic ca si eu am vrut sa fac asa ceva sub forma unei scrisori pe care sa i-o inmanez decanului de la Automatica atunci cand termin. N-am terminat nici pana azi insa pentru ca in anul 4 am renuntat convins ca viata reala trece pe langa mine in timp ce eu memorez mecanic niste notiuni fara folos practic. Imi asum intreaga responsabilitate pentru decizia asta - a nu se intelege gresit - dar nu sunt deloc un caz singular si cred ca se poate face un studiu interesant si despre abandoanele din Automatica cu cifre si motive.

Keep it up si mult succes! Poate se schimba pana la urma ceva.

cristina anghelescu - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 07/02/2008 13:08

"Socotesc ca profesorii au mult din misiunea actorilor.Ei trebuie sa mobilizeze si mintea si sufletul si imaginatia si elanul intru activitate".Admirabil!Esenta unui profesor prin vocatie .Din pacate insa suntem coplesiti de obtuzitate, obligati sa functionam dupa programe si scenarii prestabilite ,orice demers creativ echivaleaza cu "razvratirea".Dorinta de schimbare exista,e fireasca si necesara pentru progresul societatii ,pentru "Binele general", se gasesc pe ici colo si oameni sensibili la framantarile tinerilor,neimplicati in competitii absurde,capabili sa renunte la orgolii personale(am norocul de a fi colega cu astfel de oameni)ramane de vazut cum isi vor schimba convingerea ca totul este zadarnic.

Enache Ioan Constantin - Masterand - Sunt de acord @ 07/02/2008 11:13

Ok stim cu ce ne confruntam si cum sa rezolvam. Ramane sa aflam cine e direct responsabil si cine poate sa schimbe ceva. Poate miscam lucrurile....

Ovidiu Pecican - Cadru didactic în învățământul universitar - Sunt de acord @ 07/02/2008 10:31

Stimate Domn, Drag Coleg

Va felicit pentru felul in care intelegeti sa reflectati la problemele educatiei, o prioritate eterna in tara noastra. Este asa pentru ca astfel e firesc sa se petreaca in orice societate care isi respecta cetatenii si doreste sa le acorde maxime sanse in viata. Si ar trebui sa ramina asa si dupa ce crizele de finantare, de decizie, de ezitare in adoptarea unor politici coerente, vor trece. Intram - am intrat, de fapt - intr-o etapa unde invatamintul deschis tuturor virstelor si gradelor de cunoastere, atestata sau nu, ar trebui sa fie o permanenta. E trista viata fara scoala, segregind pe cei care nu o au, si e infioratoare senectutea fara acticitati sociale, chiar si de ameliorare a cunoasterii personale in varii domenii, condamnind la izolare, lipsa de contacte, pustiire sufleteasca si pregatire prematura a mortii. Danezii, de pilda, au facut enorm pentru a evita asemenea dezastre, cum bine stie deja si la noi o multime de lume.
Voiam sa adaug doua cuvinte, insa, referitoare la profesori si rolul lor. Nu intrebuintez cuvintul rol la intimplare, fiindca socotesc ca, in buna masura, prestatia unui profesor depinde de taloentul innascut si cultivat, de meseria de a preda, traducind in forme atractive si in practici simpatice o cunoastere ce, altminteri, se poate prezenta ca arida. Socotesc ca profesorii au mult din misiunea actorilor. Ei trebuie sa mobilizeze si mintea, si sufletul, si imaginatia, si elanul intru activitate. Exemplul personal conteaza. Poti fi un excelent om de stiinta si un penibil profesor, dupa cum poti fi un extraordinar pedagog, formator de generatii, fara a avea, obligatoriu, mari contributii stiintifice. S-ar cuveni facut mai mult pentru intelegerea misiunii didactico-pedagogice. A stirni emulatie nu se refera doar la orele de clasa si la activitatile organizate de tipul meditatiilor scolare, a vizitelor la muzeu cu clasa etc. Pauzele, intilnirile intimplatoare, recomandarile de lectura, chiar plimbarile de citeva minute pe o strada pot fi utile. Nu credeti? In fine, ar fi multe de spus, dar pina la urma, si programele scolare ratate, si neajunsurile materiale, si obtuzitatea sefilor pot fi, macar in parte, invinse de stralucrirea prestatiei unui profesor. TOTUL se intimpla intre magistru si discipol. Poate nu ar fi rau sa ne gindim si in cadrul societatii civile cum sa organizam dezbateri, colocvii si chiar demonstratii de maiestrie in domeniu, dincolo de "zilele metodice" si de programele inspectoratelor, poate chiar in cadrul unor concursuri ale breslei unde recunoasterea sa vina sub forma unui trofeu simbolic.
Multumindu-va pentru atentie, va asigur de simpatia mea cordiala

Doinita Ariton - Cadru didactic în învățământul universitar - Sunt de acord @ 07/02/2008 08:21

Multumesc autorului pentru echilibrul si realismul de a prezenta situatia din invatamantul romanesc. Si solutiile sunt corecte.

Imi amintesc de nepotica mea ce urmeaza scoala intr-o comuna si care povestea cum doamna Invatatoare (nu intamplator am scris cu litera mare) le da copiiilor neascultatori (obraznici?) teme suplimentare - scris sau citit! Si uite asa a invata devine o pedeapsa!

Situatia intregului invatamant romanesc se poate compara cu aceea a unei case atat de neingrijita incat nu se mai poate locui. Dar noi locuim cu copii si cu mobila si cu haine si ce mai avem... pentru a face curatenie ar trebui o perioada de timp sa ne mutam undeva. Pentru ca nu exista nici un colt curat pentru refugiu... tinerii pleaca... profesorii pleaca... cercatatorii pleaca... ce-i carora altii le recunosc valoarea.

Ramane o intrebare fara raspuns: cine sa realizeze reforma reala?


Stefan Vlaston - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Sunt de acord @ 07/02/2008 07:08

Mai mult, scoala profesionala, (Liceul Profesional), pe care proiectul il ascunde, ar trebui sa se faca la comanda si pe banii agentilor economici, cu instruirea practica la ei, cu contracte de scolarizare si curriculum decis impreuna cu ei. Asa ar fi intr-un invatamant destept, cum il descrie Andrei....
Andrei, nu vrei sa devii ministrul invatamatului?:) Deosebirea fata de Adomnitei este ca tu chiar intelegi fenomenul educational....

SG - Absolvent studii postuniversitare - Sunt de acord @ 07/02/2008 02:14

"Problemele de fond se pot împãrþi simplu în trei categorii: CÂT se predã, CE se predã ºi CUM se predã."
Prima si cea mai importanta problema, inainte de CE, CÂT ºi CUM, este "CARE e scopul" sistemului de invatamant ? Daca luam cartea de istorie vedem ca sistemul educational "modern" apare in Prusacia [nu mai tin minte in vremea carui rege] cu scopul de "a forma muncitori si soldati" !
Pentru acest scop in continuare sistemul de invatamant eu zic ca-si face datoria cu succes.
Daca dorim sa formam oameni care stiu gandi, care actioneaza si nu reactioneaza [la mediu, media, politica si alti stimuli] atunci trebuie gandit acele CE, CUM si CAT in functie de scop.
Cata vreme zicem ca facem reforma in invatamant insa nu stim unde vrem sa ajungem .. acolo si ajungem ..

ps: Era sa uit .. articolul puncteaza bine partea cu profesorii si cu predam ce stim si nu ce ar fii necesar insa nu puncteaza faptul ca un om de peste 18 ani [spre 22-24 cand termina o facultate] ar trebui sa nu aiba nevoie de motivatii din partea profesorilor de a invata .. si din pacate am vazut multi studenti care inca aveau mentalitatea de liceu/generala ca cineva ar trebui sa aiba grija de ei copilasii ..

Andrei - Absolvent studii universitare @ 07/02/2008 02:11

In primul rand tin sa va multumesc pentru interesul acordat articolului meu.

@Stefan Vlaston:
Despre alaturarea mea celor ce lupta pentru schimbare, insasi conceperea, redactarea si publicarea acestui articol este un gest in acest sens. Stiti bine cand spuneti ca nu ma voi supara, ba din contra, ma bucur ca acest articol trezeste interes si orice forma de mediatizare este binevenita.

@Sebastian Blajevici:
Parintii au intr-adevar un rol foarte important, insa in conceperea sistemului ei trebuie sa fie considerati variabile aleatoare. Subiectii sistemului, elevii si studentii, impreuna cu parintii lor si ceilalti factori ce ii influenteaza trebuie luati ca atare si construit un sistem in jurul lor, asa cum sunt. Nu pot fi ei trasi la raspundere pentru deficiente, decat intr-o mica masura.
Luciditatea si libertatea studentului de a decide vine de la sine (asa cum spui ca s-a intamplat si in cazul tau) daca sistemul este conceput astfel incat sa stimuleze acest lucru.

Sebastian Blajevici - Student - Sunt de acord @ 06/02/2008 21:51

Ma simt cumva si eu o victima a sistemului acesta de invatamant. Dar dupa cum spune si Angel si parinti au un rol major in evolutia intelectuala a copilului si acest lucru nu trebuie ignorat. Este chiar cel mai important lucru si ideea feedback-ului ar trebui aplicata si parintilor. Exista sedinte cu parinti ce-i drept, dar mi s-ar parea mult mai normal sa existe discutii separate cu fiecare familie in parte despre educatia copilului. Altfel nu mi se pare decat o schimbare de personaje. Adica nu mai stau copii si asculta orbi ce li se spune, ci o fac parintii in acelasi spirit de turma, iscanduse chiar discutii ca pe mahala (poate exagerez putin).
Daca ar fi sa ma evaluez dupa standardele clasice, eu unul nu am fost niciodata bun la invatat, ba chiar corigent de atatea ori incat nu am atatea degete la o mana, si chiar repetent. Ai mei nu au avut intodeauna timp sa ma puna sa invat si sa stea pe capul meu sa invat. Tocmai atitudinea asta mi se pare eronata, pentru ca a invata nu "trebuie", ci este un proces natural dupa cum spui si tu si ar trebui tratat ca atare.
Se spune ca in facultate inveti sa inveti. Mi se pare extrem de tardiv sa astepti pana la facultate sa incepi sa explici unui om cum se invata. Este o vorba parinteasca nu foarte inteleapta, si daca ar fi asa asta insemna cumva ca numai cei care reusesc sa ajunga acolo au privilegiul asta?
Eu am dus lipsa de asta si o simt in fiecare zi. Ar fi trebuit sa invat de mic cum se invata cu placere, cu jocuri inteligente si fara stres sau frica de nuia sau curea sau mai stiu eu ce. Ah, da lovituri cu rigla pe buricele degetelor din partea profesoarei de limba romana care isi facuse o mica afacere din a da meditatii propriilor elevi. Eu faceam parte din seria din bucatarie. Trist.
Acum cand sunt cica matur le reprosez alor mei si profesorilor mei lucrul acesta, ca nu m-au invatat sa invat. Si cred ca si ei fiind educati in acelasi sistem s-au bizuit pe altii sa se ocupe de asta. Nu vreau sa imi insult parinti si sunt chiar foarte recunoscator pentru ce am invatat de la ei. Pana la urma este in mare parte meritul si vina lor pentru educatia mea.
In momentul de fata sunt student si am ales sistemul german de invatamant sperand ca va fi mult mai bine. Si chiar este mai bine, nu ca nu ar avea si el destule lucruri de reprosat, dar am ajus la concluzia asta fiind nevoit sa imi iau palme de trezire la o alta realitate. Este cumva paradoxal pentru ca eram obisnuit sa mi se spuna ce sa invat si am crezut ca asa e si aici, doar ca mult mai eficient si riguros adica "nemteste". Mare surpriza am avut sa constat ca nu se pune deloc asa problema. Cine vrea invata, cine nu, nu. Este cumva o jungla, iar eu, care am fost obisnuit sa mi se spuna ce si cum, m-am trezit intr-un labirint si mai mare. Si uite asa esti fortat sa iti placa ce inveti si sa inveti ce vrei nu ce ti se spune. Se pliaza studiul pe student si nu invers. Evident toate astea presupun o orecare luciditate a studentului/elevului in a sti ce anume vrea. Acest proces incepe mult mai devreme si mi se pare normal asa.
Un alt lucru in neregula mi se pare conceptia noastra romaneasca de a sari ca orbi in facultate, fortati de cultura si educatia generatiilor mai mari. Este o oarecare stigmatizare pentru un proaspat absolvent de liceu sa nu intre la facultate, si asta indeferent daca el stie ce vrea de la viata sau nu.
Daca tot vorbim despre invatamantul superior ca o modalitate de a aprofunda cunostintele meseriei vizate, de ce sunt atatia tineri fortati sa aleaga un studiu doar de dragul de a fi la facultate, sau de a nu ramane in urma sau, sau, sau. Nu cred ca sunt putini cei care isi pierd unul, doi poate si chiar cinci ani din viata studiind in diverse directii pe care le-au ales fara prea multa luciditate.
Ar fi o idee foarte buna sa mai introducem o variabila in ecuatia noastra in afara de copii, parinti si sistemul de invatamant/profesori. Ma refer la viitoarele locuri de munca ale acestor tineri. Persoanele juridice le-as spune, firmele, companiile, intreprinderile etc. ar trebui sa fie incurajate sa faca instruiri si scoliri pentru absolventi de liceu. Poate suna aiurea si comunist pentru unii. Daca da, imi pare rau dar nu este deloc asa, pentru ca daca unui adolescent i se ofera sansa sa incerce si sa faca isi o formare profesionala cat se poate de reala, intr-un an isi poate da seama mult mai bine de ce ar putea sa faca in viata si sa isi aleaga un studiu in concordanta cu asta.
Profesoara mea de romana nu si-a facut treaba prea bine, si am impresia ca nu sunt destul de clar dar ma bazez pe profesoarele voastre :P.
"Have fun" la invatat, mai ales cu copii vostri!

Stefan Vlaston - Cadru didactic în învățământul preuniversitar - Mă abțin @ 06/02/2008 19:59

Ma preocupa politicile educationale. Sunt presedintele asociatiei EDU CER www.educer.ro.
Tocmai discutam la http://forum.portal.edu.ro/index.php?showforum=159

pachetul de legi.
Felicitari pentru analiza obiectiva si extrem de pertinenta. Va rog, va somez chiar, veniti alaturi de aceia care lupta pentru schimbarea in bine a educatiei. Am si postat cateva dintre pasajele acestui articol pe forumul respectiv si o sa va folosesc ideile in contiunuare. Stiu ca n-o sa va suparati. Daca veti avea rabdarea sa cititi o parte dintre postarile mele o sa vedeti ca gandim rezonant, in ciuda multor ani care ne despart. Primul pas concret ar fi amendarea pachetului de legi. Va riscati la asa o munca?

Angel - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 06/02/2008 19:39

Sunt de acord cu tot ceea ce ai scris, dar consider articolul incomplet. Din articol se responsabilizeaza exclusiv cadrele didactice si sistemul de invatamant, in timp ce elevii / studentii sunt niste eroi, ori nu e chiar asa. Sa nu uitam nici de responsabilizarea parintilor, mai ales la varste fragede ale odraslelor. Parere proprie!

razvan - Absolvent liceu - Sunt de acord @ 06/02/2008 18:57

george - Elev - Sunt de acord @ 06/02/2008 15:07

Void - Absolvent studii universitare - Sunt de acord @ 06/02/2008 01:35

Înapoi la articol | Postează un comentariu